نفت بر سر سفره های مردم :

 

اسفند ماه یادآور نهضت ملی ایرانیان به رهبری مصدق کبیر و خاطره ای از شورانگیز ترین روزهای تاریخ ایران میباشد. در آن ایام ایرانیان با جنبشی فراگیر صنعت نفت را ملی کردند تا در قدم بعدی به استقلال سیاسی دست پیدا کنند.با مبارزه ای گسترده استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی را تجربه کردند،اگر چه در زمانی محدود.

به راستی 29 اسفند ماه چراغی است، برای آینده... .
محمد مصدق در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی در تهران بدنیا آمد. پدرش میرزا هدایت‌الله معروف به «وزیر دفتر» از بزرگمردان دوره‌ ناصری و مادرش ملک تاج خانم (نجم السلطنه) فرزند عبدالمجید میرزا فرمانفرما و نوه عباس میرزا ولیعهد قاجار و نایب‌السلطنه ایران بود. ناصرالدین شاه علاوه بر اعطای شغل و لقب میرزا هدایت‌الله به پسر ارشد او میرزا حسین خان، محمد را «مصدق‌السلطنه» نامید.محمد خان مصدق‌السلطنه پس از تحصیلات مقدماتی در تبریز به تهران آمد، به مستوفی‌گری خراسان گمارده شد و با وجود سن کم در کار خود مسلط شد و توجه و علاقه عموم را جلب نمود. مصدق‌السلطنه در اولین انتخابات دوره مجلس مشروطیت به نمایندگی از طبقه اعیان و اشراف اصفهان انتخاب شد ولی اعتبارنامه او به‌دلیل سن او که به سی سال تمام نرسیده بود رد شد. مصدق‌السلطنه در سال ۱۲۸۷ شمسی برای ادامه تحصیلات خود به فرانسه رفت و پس از خاتمه تحصیل در مدرسه علوم سیاسی پاریس به سویس رفت و به اخذ درجه دکترای حقوق در دانشگاه نوشاتل نائل آمد.

 

                     

 

ملی شدن نفت :

در انتخابات مجلس شانزدهم با همه تقلبات و مداخلات شاه و دربار، صندوقهای ساختگی آراء تهران باطل شد. عبدالحسین هژیر وزیر دربار توسط جمعیت فداییان اسلام ترور شد و در نوبت دوم انتخابات، دکتر مصدق به مجلس راه یافت. پس از ترور نخست‌وزیر وقت سپهبد حاجیعلی رزم‌آرا، طرح ملی شدن صنایع نفت به رهبری دکتر مصدق در مجلس تصویب شد. پس از استعفای حسین علاء که بعد از رزم‌آرا نخست وزیر شده بود، در شور و اشتیاق عمومی دکتر مصدق به نخست وزیری رسید و برنامه خود را اصلاح قانون انتخابات و اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت اعلام کرد. پس از شکایت دولت انگلیس از دولت ایران و طرح این شکایت در شورای امنیت سازمان ملل، دکتر مصدق عازم نیویورک شد و به دفاع از حقوق ایران پرداخت. سپس به دادگاه لاهه رفت و با توضیحاتی که در مورد قرارداد نفت و شیوه انعقاد و تمدید آن داد، دادگاه بین‌المللی خود را صالح به رسیدگی به شکایت بریتانیا ندانست و مصدق در احقاق حق ملت ایران به پیروزی دست یافت. در راه بازگشت به ایران به مصر رفت و مورد استقبال پر شکوه ملت مصر قرار گرفت.

منابع :

http://fa.wikipedia.org

    http://www.aftab.ir

http://www.sharifnews.i

نظرات 8 + ارسال نظر
ladybird شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:09 ب.ظ http://www.namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام...مرسی که ازمصدق بزرگ یاد کردید...امیدوارم بتونیم دوستهای خوبی برای هم باشیم. شما از تاریخ مینوسی من از دردها و دلتنگیهام..و دوستانی دیگر دارم که از جامعه و اجتماع و دردهای مشترک مینویسند..پس شما رو دعوت میکنم به جمع ما اضافه شوید..www.namehaiedeltangi.blogsky.com وبلاگ خودم هست و www.vojod.blogfa.com وبلاگ دوستی که خواندنش رو به همه پیشنهاد میکنم. والبته در آینده نزدیک دیگر وبلاگها رو معرفی میکنم..به امید ایرانی آزاد و آباد

سلام و بادرود...
ممنون ازلطفتون و منتظر بازدید دوباره ی شما هستم .
موفق باشید.

ladybird شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:50 ب.ظ http://www.namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام مجدد.من با اجازه شما رو لینک کردم.منتظر حضور شما هم در وبلاگم هستم.

آشنای غریبه یکشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:08 ق.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

سلام و روزهای بهاری گورایت
الهه جان ممنون که این مطالب خوب رو می نویسی خیلی وقت بود که از مطالب تاریخی دور شده بودم اما نوشته های تو ، من رو به فضای دیگه غیر از کارای روزانه می بره... امیدوارم مطالب وبلاگ من هم برای شما همچین حسی رو ایجاد کنه

یه سلام بهاری به دوست خوبم ...
بی نهایت ممنون شما هم وبلاگ خوبی داریدو در پناه یگانه هستی شادمان و موفق باشید.

میرزا یکشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:10 ق.ظ http://historygroup.blogfa.com

با سلام دوست عزیز.
وبلاگتون واقعا مفید است .
امیدوارم که همین طور ادامه داشته باشد
من با اجازه شما وبلاگتون رو لینک میکنم و میخواهم که با هم همکاری داشته باشیم.
منتظر جوابتان هستم. موفق باشید

سلام
ممنون از اینکه به وبلاگم سر زدی .
من هم با اجازه وبلاگتون رو لینک میکنم .
موفق باشید.

زهرا امامی یکشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:34 ب.ظ

درود بر تو که مرد باشکوه دهه ی سی را به نیکی یاد کرده ای... نیازی نیست یادآوری کنم دکتر سید حسین فاطمی چه نقش مهمی در ملی شدن نفت ایران داشتند.کاش از ایشون هم می نوشتی.مسلما کسانی که که مثل ما تاریخ رو تخصصی نخوندن از ایشون کمتر میدونن.با کمال میل حاضرم مطلبی رو در مورد ایشون برای درج در این منزلگاه در اختیار شما قرار بدم.

درود بی کران برشما...
بی نهایت ممنون از اطلاع رسانیتون ، شاد باشید.

ladybird دوشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:53 ق.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام...ممنون که پیشم امدید من آپم و خوشحال کمیشم از نظراتتون استفاده برم..با نظر خانوم امامی در مورد دکتر فاطمی بزرگ هم موافقم..

ladybird سه‌شنبه 28 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:25 ب.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام دوست عزیز..ممنونم از نظرتون..راستی من فکر میکنم تاریخ انقدر وسعت داره که شما بتونی هر روز یه برگش و به ما نشون بدی؟ درسته؟ منتظرم که زود به زود اینجا رو تازه ببینم..

ladybird چهارشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:16 ق.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

این بار من هب مناسبت 29 اسفند چیزی نوشتم منتظرتم.

سلام و با درود....
روز ملی شدن صنعت نفت مبارک .....

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد