عید باستانی نوروز :

 

 

 

جشنهای سال نو از قدیمی ترین اعیادی است که بشر آنها را برگزار می کرده و سابقه آن به بیش از 4000 سال پیش باز می گردد. حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح (ع) جشن آغاز سال بابلی ها با رویت ماه بعد از اولین روز بهار برگزار می شد و این موضوع بخوبی نشان می دهد که از دیر باز آغاز بهار زمان مناسبی برای آغاز سال بشمار می آمده است، چرا که فصل بهار فصل تولد دوباره طبیعت، کاشت محصولات جدید و شکفتن شکوفه ها بود.

 از آداب و رسوم سال جدید:

معمولآ یکی از رسوم سال نو ، گرفتن تصمیمات جدی برای آغاز زندگی در سال جدید (مانند ترک سیگار، کم کردن وزن، درس خواندن و ....) است، نباید تعجب کرد اگر بشنویم که این رسم نیز از مراسم بابلی ها گرفته شده است.

نوروز، از جشن‌های باستانی ایرانیان است. در زمانهای کهن، جشن نوروز در نخستین روز فروردین (معمولاً مطابق با ۲۱ مارس) آغاز می‏شد، ولی مشخص نیست که چند روز طول می‏کشیده‏است. در بعضی از دربارهای سلطنتی جشن‏ یک ماه ادامه داشته ‌است. مطابق برخی از اسناد، جشن عمومی نوروز تا پنجمین روز فروردین برپا می‏شد، و جشن خاص نوروز تا آخر ماه ادامه داشت. شاید بتوان گفت، در طی پنج روز اول فروردین جشن نوروز جنبه ملی و عمومی داشت، در حالیکه طی باقیمانده ماه، هنگامی‏که پادشاهان مردم عادی را به دربار شاهنشاهی می‏پذیرفتند جنبه خصوصی و سلطنتی داشت.

همچنین پارتیان و ساسانیان همه ساله نوروز را را با برپایی مراسم و تشریفات خاصی جشن می‌گرفتند. صبح نوروز شاه جامه ویژه خود را پوشیده و به تنهایی وارد کاخ می‌شد. سپس کسی که به خوش قدمی شناخته شده بود وارد می‌شد. و سپس والامقام‌ترین موبد در حالی که همراه خود فنجان، حلقه و سکه‌هایی همه از جنس زر، شمشیر، تیر و کمان، قلم، مرکب و گل داشت در حین زمزمه دعا وارد کاخ می‌شد. پس از موبد بزرگ ماموران حکومت در صفی منظم وارد کاخ شده و هدایای خود را تقدیم شاه می‌کردند. شاه پیشکش‌های نفیس را به خزانه فرستاده و باقی هدایا را میان حاضران پخش می‌کرد. ۲۵ روز مانده به نوروز، دوازده ستون با آجرهای گلی در محوطه کاخ برپا شده، و دوازده نوع دانه گیاه مختلف بر بالای هریک از آنها کاشته می‌شد. در روز ششم نوروز، گیاهان تازه روییده شده بر بالای ستونها را برداشته و آنها را کف کاخ می‌پاشیدند و تا روز ۱۶ فروردین که به آن روز مهر می‌گفتند، آنها را برنمی داشتند.

جشن‌هایی که از آن روزگار به یادگار مانده، هیچ یک به طول و تفصیل نوروز نیست. نوروز جشنی است که یک جشن کوچک‌تر (چهارشنبه سوری) به پیشواز آن می‌آید و جشنی دیگر (سیزده به در) به بدرقه آن. و نماد آن انداختن سفره هفت سین است.

نوروز در گذشته دارای آداب چندی بوده‌است که امروز تنها برخی از آنها برجای مانده و پاره‌ای در گذشت زمان از بین رفته‌اند. از رسم‌های بجا مانده یکی راه افتادن حاجی فیروز است.

                                                       

  هفت سین :

 

سفره هفت سین معمولا چند ساعت مانده به تحویل سال چیده میشود هر جزء این سفره وجودش حکمتی دارد و به قصد خاصی بر سر سفره قرار می گیرد. جالب است که تعداد سین های هفت سین گاهی از هفت عدد بیشتر می شود اما از آنجایی که عدد هفت همواره نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و عددی کامل به حساب می آمده است . ( هفت طبقه آسمان - هفت خان رستم و هفت جزء قرآن و ... ) مبنای این سفره بر هفت سین که هفت نوع خوردنی هستند گذاشته شده است : سماق ، سیر ، سنجد ، سیب ، سمنو، سبزی وسرکه .علاوه بر اینها اشیاء دیگری نیز به نیات مختلف بر سر سفره قرار میدهند از جمله:

کتاب مقدس، که قرآن، اوستا یا انجیل است، آینه، برای رفع کدورت و یکرنگی، تخم مرغ رنگ کرده به نیت برکت و روزی که معمولا به تعداد اعضای خانواده تهیه میشود، شمع روشن به نیت روشنایی و طول عمر اعضای خانواده که به همین دلیل اعتقاد بر این بوده که شمع هفت سین را نباید خاموش کرد و در صورت لزوم این کار باید با برگ سبز یا نقل و نبات انجام شود، آب، نشانه صافی، پاکی و گشایش در کارها، سبزه به معنای حیات و نشاط و شادابی ،ماهی قرمز به نشانه ی زندگی و پایداری و گل به نیت باروری و شادابی بر سر سفره هفت سین گذاشته میشوند.

 

 

 

      

                                     

                       ساقیا آمدن عید مبارک بادت

                         وان مواعید که کردی مرود از یادت

 

 

           این عید باستانی را به تمام دوستان تبریک عرض می کنم ...

          امیدوارم سال خوبی داشته باشید.موفق و پیروز باشید ...

     

       منابع :

 

http://www.farya.com  

http://www.yataahoo.com/Home.htm

http://www.rugart.org

 

 

 

 

نظرات 6 + ارسال نظر
ladybird پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 02:40 ق.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

الهه عزیز..باز هم مفید بود و عالی...دستت درد نکنه..سال نو بر شما هم مبارک امیدوارم سال خوبی در پیش رو داشته باشی

آشنای غریبه پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 05:48 ب.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

سلام ای سال نو
ای وامدار لحظه های روشن فردا
خداحافظ تو را ای کهنه سال، ای خاطرات شاد و نازیبا
سلامم بر تو ای سالی که می آیی
طراوت پیشه پاک اهورایی، بهار سبز رویایی
چه سرمستم که می آیی
درودم بر تو ای فصل شکفتن
آشنای با طراوت، مهربان میلاد باریدن


شکوفایی بهار و آغاز سال نو رو به شما ، مامان ،بابا و خواهر گلت تبریک میگم

دلبریده پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:45 ب.ظ http://من ظرفیت وبلاگ نویسی ندارم میتر

سلام الهه خانوم
سال نو برشما و دوستان گرامیتان هم مبارک باشه
انشاالله سال خوب وپربار و تاریخی داشته باشید.امیدوارم در کنار خانواده سالم و سرافراز و شاد باشید.
بای

حضرتی جمعه 2 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:28 ب.ظ http://www.hassanhazrati.blogfa.com

سلام
وبلاگ خوبی داری. براتون آرزوی موفقیت می کنم. اما هیچ نشانی از خودتان در وبلاگتان نیست حتی یک معرفی خیلی مختصر. سال نو بر شما هم مبارک باد. پاینده باشید.

سلام و با درود...
حضور شما را در وبلاگ به فال نیک گرفته امیدوارم که بتوانم از تجربیات شما در زمینه ی تاریخ استفاده کنم . و من فارغ التحصیل رشته ی تاریخ هستم و اگر دقت کرده باشید در گوشه ی راست وبلاگ در قسمت خوش آمدید ، شناسنامه ی کامل من هست . سبز باشید و شاد...

زهرا امامی شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:34 ب.ظ

سالی.آری.بیگاهان نوروز چنین آغاز خواهد شد...سفره را گستردیم.سفره اینجا پاره است...سیزده نحسیش را هدیه دادست به ما...هفت سین کلبه ی ما امسال پنج سین کم دارد.جز همان سین سفره وسیگار من که دود می شود سفره دیگر سین ندارد.می گردم.می گردم.یادم آید نیم شبی گفتی: نوروز بی هفت سین سال بد را خبر می دهد.می گردم اما بین خودمان باشد:سالی که با تو آغاز شوددیگر بدی ندارد...باز هم می گردم.راستی سایه ام را که همیشه افتاده بر پنجره ی اتاق توست اضافه ی سین ها کن...ساعتم را که دیگر سالهاست قانون حرکت را از یاد برده است کنار سفره جای می دهم...ساعتی که یادگار پدر بوده است...سادگی پدر را هم بگذار به حساب سین ها...تا اینجا می شود پنج سین و هنوز دو تای دیگر مانده تا سالی خوب...همین سال هم که از راه رسیده است سین ششم باشد...و این آخرین سین: سرمه ی چشمهای تو که تنها به خاطر تو و برق نگاه توست این هفت سین...خدا را شکر...نوروز را با هفت سین کنار تو آغاز کردم و سالی نیکو چنین آغاز خواهد شد... *شاملوی بزرگ* درود.مثل همیشه فوق العاده بود.

نرگس چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:02 ب.ظ http://http://donyashadekodakan.blogfa.com/

سلام ودورود

ممنون ازسایتتون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد