آنتوان چخوف :

 

 

     آنتوان چخوف نویسنده ی روسی است که بیوگرافی آن از این قرار است :

آنتوان چخوف در هفدهم ژانویه در سال ۱۸۶۰ در "تاگانرک" متولد شد و در سال ۱۹۰۴ ، یک سال قبل از انقلاب اول روسیه ، بر اثر ابتلا به بیماری آن زمان علاج ناپذیر سل ، در اوج شکوفایی هنری ، در غربت جوانمرگ شد. چخوف را میتوان نویسنده دوران تحولات حاد فرهنگی روسیه قبل از انقلاب نام گذاشت . آثار چخوف اغلب درباره افراد طبقه متوسط شهری یا روستایی هستند . درباره مشکلات انسان مدرن ، که تنها و بدون رابطه احساسی یا زبانی با همنوعان خود ، دلزده و بی هدف ، عمر به بطالت می گذراند یا منتظر ظهور جامعه مدنی است . او مهمترین بیماری و عارضه دوران مدرن را : بی حوصلگی ، خستگی ، بی علاقه گی و پوچگرایی انسان خرده بورژوا و بعضی از روشنفکرانش میداند . آغاز فعالیت نمایشنامه نویسی و داستان سرایی چخوف ، همزمان با شکست کوششهای اصلاحگرایانه و تغییرات اجتمایی گردید ، دوره ای که بنیادگرایان ، سلطنت طلبان و قلدران سیاسی هنوز اهرمهای قدرت را در دست داشتند . در این دوره گروههای مختلف اهل کتاب هنوز به نقش و رسالت ادبیات باور داشتند . دسته ای دنبال رمانهای ادبی مذهبی-مسیحی داستایوسکی ، دسته ای دیگر طرفدار ادبیات اخلاقی سختگیر تولستوی ، و گروهی جانبدار کتابهای خوشبین انقلابی ماکسیم گورکی شدند . چخوف در طول عمر کوتاهش ، پزشکی نیکوکار بود که وقتش را صرف ادبیات انساندوستانه و درآمدش را خرج کارهای خیریه در روستاها ، از جمله ساختن مدارس می نمود . زندگی چخوف مصادف با دو اتفاق مهم تاریخ روسیه شد.سال تولدش یک سال قبل از آزادی برده هاودهقانان و لغو خرید و فروش آنها توسط ارباب و زمیندار شد . و سال مرگش ، یکسال قبل از انقلاب اول روسیه بود که به شکست انجامید . او در این مورد نمایشنامه های مشهوری مانند : باغ آلبالو ، سه خواهر ، مرغ دریا ، و عمو وانیا را نوشت . در نمایشنامه باغ آلبالو ، چخوف خبر از نزدیک شدن انقلاب سراسری میدهد .

در ماه مه سال 1904 دیگر قادر نبود که از تخت به پایین آید و به اتفاق زنش به یک آسایشگاه آلمانی در «بادن وایلر» رفت و در همان آسایشگاه در سن چهل و چهار سالگی در ماه ژوئن سال 1904 بدرود زندگی گفت و جسدش را به مسکو حمل کردند و آنجا در گورستان کلیسای «نودویشی» دفن کردند

                              

منابع :

تاریخ ادبیات روسیه / تالیف: د.س.میرسکی / مترجم : ابراهیم یونسی . 

تاریخ ادبیات روس / تالیف : ویکتور تراس /  مترجم : علی بهبهانی . 

 

نظرات 13 + ارسال نظر
آشنای غریبه چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:52 ب.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

سلام سلام سلام
از آنتوان چخوب خوشم نمیاد پس درمورد ایشون نظری ندارم.....اما خانم خانوما ،‌ به نظر نمیاد خیلی حساس باشی... ردت رو تو وبلاگ دعایم کن گرفتم... ایشالله همیشه آسمون دلت صاف و بدون ابر باشه

سلام و امیدوارم همه آسمون دلشون صاف و بدون ابری باشه .
به به ... به به ... ردیابی هم که میکنید .
پاینده باشید .

آشنای غریبه پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:28 ق.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

صبحت بخیر
اصولا ردیابی یکی از شغلهای خانمهاست عزیزم
شوخی کردم .... ایشالله که همه چیز توی زندگی برات مایه آرامش باشه

سلام علیکم...
ان شا ء الله ، ممنون از حضورت .
شاد باشید...

ladybird پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:50 ق.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام دوست خوبم..ممنون از ین پست خوب..من یه داستان به زبان انگلیسی از چخوف خوندم جز تکالیف کلاسم بود..به حدی تحت تاثیر اون داستان کوتاه و فوق العاده قرار گرفتم که عاشق چخوف شدم..البته هنو ز غیر از اون داستان چیزی ازش نخوندم اما در آینده نزدیک احتمالا خواهم خواند..
از کتابی که معرفی کردی ممنونم..احساس میکنم دارمش یا شاید به جای کتابخانه بابا جای دیگه ای دیده باشم..اما در اولین فرصت میخونمش...

راستی سام داتسنی که من از چخوف خوندم"شرط" بود....کوتاه و زیبا

موفق باشی.

درود بیکران بر دوست خوبم ...
ممنون از حضورت و شادمانه موفق باشید ...

مهر پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 07:59 ب.ظ http://Doayam.blogsky.com

سلام الهه جان!
دوست گلم برایت در پرتو درخشان انوار الهی دلی شاد و نورانی از خدا آرزومندم...

پروردگارا! ما را از سوى خودت رحمتى عطا کن‏...

در ضمن نوشته ات هم عالی بود ممنون از اطلاعات!

با درود...
ممنون از دعای زیبایت ،امیدوارم با دعاهای شما دلتنگیها و غصه ها از دلها بیرون رود و ممنون از حضورت .
بدرود ...

ابتکار سبز جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 05:36 ب.ظ http://www.greenebtekar.persianblog.ir

سلام
از ابراز لطف شما ممنون
سال نو مبارک و پایدار و سربلند باشید

سلام و درود بی کران بر شما ...
حضور سرکار خانم دکتر ابتکار را به وبلاگم خوش آمد می گویم و از حضور سبزتان ممنون و در پناه یگانه هستی، شادمان و موفق باشید .
زیباترین و بهترین بهارها نثارتان ...

حضرتی جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 05:42 ب.ظ

باقری عزیز
در مورد نظر سنجی تان باید بگویم که نمی توانم در چند جمله پاسخ شما را بدهم.چون عوامل زیادی در این قضیه دخیل هستند.انشاالله فرصتی باشد حضوری در این باره گفتگو کنیم. پاینده باشید.

سلام و درود خدمت آقای دکتر حضرتی ...
سپاس از لطفتون و از حضور سبزتان ممنون و منتظر نظرات شما در روزهای آتی هستم .
قربان شما .

حسین رهبریان جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:11 ب.ظ http://ruzgaran.blogfa.com

همانطور که استاد حضرتی فرمودند حتما عوامل مختلف وجود دارد ولی آنچه من می توانم بگویم چنین است که به قولی تا اندازه ای با این جمله که همیشه اصلاحات ناموفق بوده است مخالف هستم :

به نظر من حتی در تاریخ اروپا هم اصلاحات دچار فراز و نشیب هائی شده است و آنها برای رسیدن به آن زحمات طاقت فرسائی کشیدند و خونها داده اند و تجربه ها کسب کردند . اما در ایران هم ما موفقیت های زیادی را داشتیم و اصلاحات زیادی چه در دوره ی صفویه و قاجار و پهلوی داشته ایم که همان اصلاحات باعث شود که ایران در آسیا همراه کشورهای ژاپن

چین و ترکیه ازجمله کشورهای الگو آن زمان باشد .
بنابراین این که ما چرا از جامعه ی جهانی عقب هستیم به نظر من به تاریخ دورتر بر نمی گردد و اگر کسی دلیل عقب ماندگی امان را به گذشته های دور بیاندازد از واقعیت به دور است .

درود ...
ممنون از جوابتان و امیدوارم موفق باشید .
بدرود...

ladybird شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:52 ب.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام دوست خوبم با معرفی یک کتاب منتظر شما هستم.

چشم خانومی ...

ladybird یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 01:25 ق.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام از معرفی کتابت ممنونم..اتفاقا دوروز پیش دیدمش و میخواستم بخرم اما چون مسئولیت خرید متابها با پدرم هست معمولا میذارم ایشون بخرن چون ممکنه داشته باشیم و من ندونم و یا برعکس..اگه در کتابخانه نبود میخرم و میخونم در اولین فرصت..فعلا کتابهای نخونده زیاد دارم.

میرزا یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.historygroup.blogfa.com

سلام
خسته نباشید؟
وبلاگتون من رو متعچب میکنه؟
واقعا پر کار هستید شما .
می خواهم با هم همکاری و تبادل اطلاعات داشته باشیم؟
راستی جواب من رو ندادی؟
با درود

سلام ...
شما لطف دارید و من جواب شما را دادم و اگر به همان قسمتی که سوال کرده بودید بروید حتما جواب خواهید گرفت .

مهر دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:38 ق.ظ http://Doayam.blogsky.com

با سلامی دوباره الهه جان در پناه خداوند مهربان باشی!

و هنگامى که بندگان من‏، از تو در باره من سؤال کنند،

بگو: من نزدیکم‏! دعاى هر دعا کننده را،

به هنگامى که مرا مى‏خواند،

پاسخ مى‏گویم‏!
البقرة آیه 186

زهرا امامی دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 02:35 ق.ظ

درود.خسته نباشی.میبینم که روز به روز دوستان جدیدی به جمعمون اضافه میشه.خیلی ذوق زده شدم وقتی تعداد نظرات این پست رو دیدم.مثل همیشه فوق العاده بود.بدرود.

سلام زهراجان ...
ممنون و امیدوارم همیشه مطالبم خوب و فوق العاده باشد .
موفق باشید ...

مجابی جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:13 ق.ظ http://www.smojabi.blogfa.com

سلام دنبال کتابی هستم که تعریفش را شنیدم :
فرهنگ سیاسی ایران نوشته سریع القلم
ممکن است قسمتی از سوال شما را درآنجا یافت نمایم

سلام و درود فراوان ...
ممنون از اینکه به فکر سوال من هستید و چشم براه جواب شما هستم و پیروز موفق باشید .
بدرود ...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد