خواجه نصیرالدین طوسی :

 

       

 

خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند بزرگ ایرانی و وزیر هلاکوخان مغول بود. وی در خانواده ای دانشمند از مردم جهرود نزدیک قم به دنیا آمد. شهرت او به طوسی را از این جهت دانسته‌اند که در طوس به تحصیل پرداخت و به مقامات بزرگ علمی رسید. زمانی که سپاهیان مغول شهرهای بزرگ و آباد ایران را ویران می کردند و مردم را از دم تیغ می گذراندند، خواجه نصیر در دربار ناصرالدین عبدالرحیم، حکمران قهستان و از سران اسماعیلیه، در اسارت می زیست. چندی بعد ناصرالدین او را به قلعه الموت برد و تا اینکه خورشاه، محتشم قلعه، تسلیم هلاکو خان شد وی همچنان اسیر اسماعیلیه بود.خواجه نصیر در ستاره‌شناسی شهرت بسیار داشت و از همین رو هنگامی که هلاکو خان قلعه الموت را تصرف کرد او را بسیار گرامی داشت. از آن پس، تا پایان زندگی خواجه نصیرالدین طوسی به احترام تمام در دربار هلاکو و جانشینانش به کار سیاست و تالیف کتب و اداره رصد خانه بزرگ مراغه که ریاست آن را داشت، پرداخت. نوشته‌اند که نفوذ کلام و شخصیت والای خواجه نصیر چنان در هلاکوخان موثر افتاده بود که بدون مشورت با او به کاری دست نمی‌زد. شمار بسیار از کتاب های مهم علمی کتابخانه الموت و دیگر قلعه های اسماعیلیه به دست خواجه نصیر از سوختن در امان ماند و بسیاری از دانشمندان شهرهایی که هلاکو تصرف می کرد به وساطت وی از مرگ رهایی یافتند. خواجه نصیر در مراغه دانشگاهی بزرگ و رصد خانه معتبری ایجاد کرد که تعداد کتاب های کتابخانه آنرا تا چهارصد هزار برآورد کرده‌اند.خواجه نصیر طوسی پیرو مذهب شیعه جعفری بود. بسیاری از مورخان فتح بغداد و برانداختن خلافت عباسی را به تحریک او و ابن‌علقمی، وزیر شیعی مذهب آخرین خلیفه عباسی، دانسته‌اند. با این همه، خواجه نصیر تعصب مذهبی نداشت و نسبت به دانایان از هر طبقه و کیشی احترام می ورزید. در تاسیس دانشگاه و رصد خانه مراغه وی از دانشمندان زمان خود بی توجه به مذهب آنان دعوت به همکاری کرد. وی وزیری با تدبیر بود و همزمان با خاندان جوینی می زیست. او آثار مهم علمی و فلسفی در نجوم، پزشکی، جغرافیا، معدن‌شناسی، تاریخ، تفسیر، زبان‌شناسی، موسیقی، شعر، حکمت، منطق و فقه به زبان های فارسی و عربی به جای مانده است، از آن جمله اخلاق ناصری و زیج ایلخانی. در کتاب اخیر، خواجه نصیر طوسی خلاصه همه فعالیت های علمی، ساختمانی، مالی و آموزشی خود و یارانش را در رصدخانه مراغه گرد آورده است. مخارج این بنیاد عظیم علمی از محل اوقاف سرزمین های زیر سلطه ایلخانان تامین می شد که خود نشان نفوذ  فوق العاده خواجه در هلاکو خان مغول است ,خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق ناصری را نخست در قهستان به نام ناصرالدین عبدالرحیم اسماعیلی نوشت و از همین رو ناصری خوانده شده است. پس از پیوستن به هلاکو خان مغول، وی مقدمه ای دیگر بر کتاب افزود و در آن کتاب را به نام ایلخان مغول کرد و او را بسیار ستود. از همین رو، برخی محققان خواجه نصیر را مردی فرصت طلب خوانده و در باور او به اصول اخلاقی، که در کتاب خود به تفصیل به آنها پرداخته است، تردید روا داشته‌اند.


 

نظرات 10 + ارسال نظر
امین سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:02 ب.ظ http://zartoshtway.blogfa.com

کوروش را مومیایی کردند "

با سلام به شما دوست فرهیخته
کوروش در وصیت نامه اش گفته است که :" فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد" ولی مدارک تاریخی می گوید که اورا مومیایی کردند برای اطلاع بیشتر به وب" راه زرتشت" مراجعه نمایید با موضوع :
"کوروش را مومیایی کردند "
"کوروش را مومیایی کردند "
"کوروش را مومیایی کردند "
"کوروش را مومیایی کردند "
"کوروش را مومیایی کردند "
مراجعه نمایید .

سلام و درود ....
ممنون از اینکه به وبلاگم آمدید و منتظر بازدید دوباره ی شما هستم .
بدرود...

زهرا امامی چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 07:32 ق.ظ

درود.خیلی عالی بود.اصلا مهم نیست که او چه کسی را ستود.مهم خدمات این مرد دانشمنده.موفق باشی.

سلام زهرا جان
امیدوارم همه قدر خدمات ارزشمندی که بعضی از چهرها از خود به جا گذاشته اند را بدانند و چراغ راه آینده آنها بشود.
بدرود...

مهران چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:25 ب.ظ

با درود به شما دوست گرامی .
میبینم که در وبلاگ یک مزدور بی همه چیز بی ریشه ی دونمایه پیام میدهید و میفرمایید نوشتار ارزشمندی دارد .
اگر از دید شما دروغ بافی و یاوه گویی ارزشمندی و زیبایی دارد به شما پیشنهاد میکنم پورپیرار گجستک را از استادان خود بدانید .
به راستی از شان و شخصیت شما به دور هست و باور نکردنی هست که چنین وبلاگی از این مزدور را زیبا و ارزشمند دانستید

سلام...
شما اگه بیشتر توضیح بدهید که من در چه وبلاگی نوشته ام که سخنان ارزشمندی دارد ممنون میشوم . ( سلیقه ها متفاوت است )
بدرود..

آشنای غریبه پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:20 ق.ظ http://http://parsnarsis.blogsky.com

سلام .. جل الخالق،‌نمیدونم ما آدمها برای چی به این راحتی اجازه میدیم که به دیگران به خاطر نوع نگاه خودمون ، بی احترامی کنیم... نمیدونم این آقا مهران درمورد کی صحبت کردند، اما به نظر من هر جایی نباید کلام ناشایست رو به قلم جاری کرد..
الیما جان ،‌ برای اولین بار با دقت یک مطلب تاریخی رو در اینترنت خوندم، ممنون خانم
اگر برات مقدوره،‌نتایج نظر سنجی در مورد اصلاح طلبان رو ،‌یا برام ایمیل کنی و یا بدون قرار دادن اسم افراد،‌در وبلاگ بگذاری؟

سلام و درود...
ممنون از اینکه مطلبم را خوندی و خود من هم نمی دونم این آقا مهران در مورد چی صحبت می کردند . و این نظرسنجی هنوز تمام نشده و انشاءالله در آینده ی نزدیک این کار را انجام می دهم .
موفق باشید...

احسان شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 05:20 ب.ظ

با سلام
قراره به زودی یک سایت تخصصی تاریخی افتتاح بشه در آینده نزدیک مزاحمتون می‌شم برای دریافت مقالات و . . .

سلام و درود ...
خوشحال می شوم بتوانم کمکتان کنم ولی امیداورم وفادار به متن اصلی باشید.
بدرود...

حسین رهبریان شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:13 ب.ظ http://ruzgaran.blogfa.com/

«از همین رو، برخی محققان خواجه نصیر را مردی فرصت طلب خوانده » این جمله را می پسندم چونکه واقعا خواجه هم به اسماعیلیان که یکی از فرقه های شیعیان هستند خیانت کرد و هم به حکومت عباسیان . و این باعث تاسف که وی مغول های وحشی را به آنها ترجیح داد . من خیلی دوست دارم بدانم که خواجه چه توجیهی برای انجام کار خود داشت .

میرزا یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:28 ب.ظ http://historygroup.blogfa.com

سلام
شما همیشه فعال هستید؟؟؟؟!!!
دیگه نمی خواهم برم.
راستی؟شما دانشجوی تاریخ هستید؟کجا؟
به درود

زهرا امامی دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 07:23 ق.ظ

درود.نظر هر کسی باید محترم شمرده بشه.نظر آقای مهران منو به فکر فرو برد.این که در مورد این شخصیت تاریخی بیشتر مطالعه کنم.راستی الهه تو یادته از این بنده خدا سر کلاسا به به ما چی گفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من اصلا یادم نیست سر کلاس ازش صحبت شده باشه هااااااااااااااااااااااااااااااا.بدرود.

سلام زهراجان ...
آقا مهران به خاطر نوع نگاهش دیگران را محکوم می کند ولی در مورد اینکه نوع نگاهمان به تاریخ باید خاکستری باشد البته به نظر من نوع نگاه به هر چی بهتر است خاکستری باشد . زهرا جان اگه یادت باشه من سر کلاس این کنفرانس را ارائه دادم ولی در جلسه آخر ( دکتر اعرابی )
بدرود...

ladybird دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 08:52 ب.ظ http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام دوست عزیز...تا دوروز پیش اومدم آپ نبود اینجا..امروز اومدم دیدم عقب موندم از دوستان!!!!
خیلی ممنون از خلاصه مفیدی که از یکی از مشاهیر ایران نوشتی...گاهی شرایط زمان آدم رو وادار به کارهایی میکنه شاید تعریف او از ایلخان مغول هم تابع این شرایط بوده باشه اما با نظر خانم امامی موافقم که گفتند:"اصلا مهم نیست که او چه کسی را ستود.مهم خدمات این مرد دانشمنده"

آپ نمیکنی زود به زود اما به ما سر بزن خوشحال میشیم.

مجابی پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 02:44 ب.ظ http://www.smojabi.blogfa.com

از لطف شما ممنون

قابل شما را نداشت .
سبز باشید ...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد