فقدان اصلاحات اجتماعی مؤثر در ایران :

 

        پاسخ آقای حسین رهبریان :

همانطور که استاد حضرتی فرمودند حتما عوامل مختلف وجود دارد ولی آنچه من می توانم بگویم چنین است که به قولی تا اندازه ای با این جمله که همیشه اصلاحات ناموفق بوده است مخالف هستم : به نظر من

حتی در تاریخ اروپا هم اصلاحات دچار فراز و نشیب هائی شده است و آنها برای رسیدن به آن زحمات طاقت فرسائی کشیدند  و خونها داده اند و تجربه ها کسب کردند . اما در ایران هم ما موفقیت های زیادی را داشتیم و اصلاحات زیادی چه در دوره ی صفویه و قاجار و پهلوی داشته ایم که همان اصلاحات باعث شود که ایران در آسیا همراه کشورهای ژاپن ، چین و ترکیه از جمله کشورهاای الگو آن زمان باشد .  بنابراین این که ما چرا از جامعه ی جهانی عقب هستیم به نظر من به تاریخ دورتر بر نمی گردد و اگر کسی دلیل عقب ماندگی امان را به گذشته های دور بیاندازد از واقعیت به دور است .خیلی ها فکر می کنند در تاریخ معاصر ایران مثلا فقط چند تا اصلاح طلب داشته ایم و بقیه انسانهای بی تفاوتی بودند . به نظر من واقعا داشتن حافظه تاریخی مهم است .
متاسفانه در جامعه ی ما کتابهایی نظیر جامعه شناسی نخبه کشی و کتاب های شریعتی مورد علاقه است در صورتی که این کتابها از کتابهای غیر علمی هستند و میتوان گفت که نویسندگان آن از مردان بسیار مستبد یا دیکتاتوری هستند . واقعا موجب تاسف است که در کتاب جامعه شناسی  نخبه کشی نویسنده کتاب دست به یک نخبه کشی تمام عیاری دست زده است و از نخست وزیران بعد از مشروطه فقط مصدق را قبول دارد و بقیه را رد می کند . این کتاب مثلا از جمله کتاب های رادیکال و دوم خردادی قلمداد می شود . وای بر دوم خردادی که کتابش این باشد . حرف اخر من این است که حال حالا ها باید تاریخ خواند . شاید به نظر من مملکت ما باید مدت یک قرن فقط تاریخ بخواند و بعد بیاید اظهار نظر کند . متاسفانه نویسندگان ما از جمله خود من کسانی هستیم که در بسیاری مسائل دچار شتابزدگی می شویم و این بزرگترین آفت اصلاحات درست و دقیق می دانم .  

نظرات 1 + ارسال نظر
رستمی سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 04:10 ب.ظ http://fatimaros.blogfa.com


سلام سرکار خانم باقری. منو به خاطر تاخیر نسبتا طولانی ام عفو کنید.این روزا خیلی سرم شلوغه.از یک طرف کارهای انجمن و از طرف دیگه تحقیقات خودم.به هر حال..
در مورد سوالتان باید بگم که من از دانشگاه پرسیدم گفتند تا رتبه ۱۳۰-۱۲۰ تاریخ اسلام دوره روزانه قبولید و از ۱۳۰ تا حدود ۲۵۰ هم شبانه.در مورد گرایش تاریخ ایران اسلامی تا ۱۵۰ هم ممکنه روزانه قبول شوید.اما پیشنهاد می کنم خود تون رو برای آوردن رتبه زیر ۱۰۰آماده کنید که خیالتون از بابت انتخاب دانشگاهها راحت باشه.امیدوارم شما رو تو دانشگاه الزهرا ببینم.
موفق وهمیشه پر توان باشید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد