فقدان اصلاحات اجتماعی مؤثر در ایران :

         

       پاسخ سر کار خانم مرمر مشفقی :

 

در مورد سوال شما که اصلاحات چرا در ایران اجرا نشده است ؟!

حقیقتا انقدر ازش گفته شده که گفتن من هم بی فایده است . البته معتقد نیستم که هرگز بنا نمی شود . بلکه معتقدم فعلا ایجاد نمی شود و تا سالیان متمادی هم اجرا نمی شود .

دلیل عمده ی این قضیه از دید من :  عدم فرهنگ بالا و عدم مطالعه مردم ماست . ما هر چه میکشیم از بی فرهنگی - بی سوادی  و خصلت های بد ایرانی بودنمان ...

 

همانطور که قوم بنی اسراییل به ایرادگیری مشهور بودند از دید من ما ایرانی ها بسیار فرصت طلب . حزب باد . قدرت طلب و فرد طلبیم .

ایراد ما ایرانی ها این که متظاهریم ..یاد گرفتیم که همیشه دروغ بگویم .ما یاد گرفتیم هر کس که به ما سود میرساند را حمایت کنیم حتی اگه به بقیه ضرر می رساند . در جایی که هنوز منافع فردی به منافع جمعی ارجحیت داشته باشد . این مردم درست نمی شوند .. این فرهنگ درست نمی شود....و مغزها بلوکه شده می ماند و اصلاحات -تغییرات - آزادی و دموکراسی ایجاد نمی شود . اما شاید دلیل عمده ی این مشکلات عدم آزادی باشد . شاید اگر آزادی می شود راحت تر فرهنگ مردم را عوض کرد . خرافات دین را ازشان گرفت واقعیت ها را بهشان یاد داد . شاید اگر آزادی بود کتابهای بهتری چاپ می شدند و مردم به سمت مطالعه می رفتند .

اما باز من میگم حتی اگه آزادی نباشه تاریخ که هست . مردم ما حتی از تاریخ عبرت نمی گیرند . مردم ما همیشه همان کاری را میکنند که اجدادشان به غلط انجام دادند . نمونه اش رفتارشان با مصدق و سپس خاتمی .

یک ایراد بزرگ دیگه مردم ما کم طاقتی آنهاست . تحمل هیچ چیزی را ندارند . اروپا اگر الان به اینجا رسیده برای اینکه مردمش تحمل داشتن . هرگز وقتی تصمیم به اصلاحات گرفتند پشتشان را خالی نکردند . حتی اگر جایی شکست یا کم کاری صورت گرفت . ۱۵۰ سال حداقل تحمل کردند تا بتوانند فرهنگ شان را درست کنند . دین را از سیاست جدا کنند .و اصلاحات را انجام بدهند . اما مردم ما تحمل ۸ سال هم نداشتند.... اما نباید دست روی دست گذاشت و گفت درست نمی شود چون تا به حال نشده .... واقعا حرکت های ما ناچیز بوده در قبال موج عظیم اصلاحات .

ما باید دست به دست هم بدهیم و فرهنگ سازی کنیم . از خودمان شروع کنیم بعد خانواده بهد بچه های کوچکتری که می شناسیم از نسل بعد ما آنها را حداقل درست بار بیاوریم که انها راه ما را ادامه بدهند.... من که فکر میکنم اگه همه ی همه نسل های ما بتوانند قبا هم این راه را ادامه بدهند . حتما نوه هایمان در دنیای آزاد و دموکراتی زندگی می کنند و روزی ۱۰۰بار خدا را برای وجود چنین اجدادی شکر میکنند . ( اینها را جدی گفتم .)

مردم ایران همیشه زودتر موعد خواستن جلو بروند و در واقع شکست بسیاری از اصلاحات و حرکت های اصلاحاتی به این علت بود که : هنوز بستر مناسبی برای اصلاحات در ایران بر قرار نشده بود . و در واقع به این صورت بوده که ایرانی ها به صورت تقلیدی از جوامع دیگه راه آنها را رفتند بدون بستر سازی و آماده سازی برای همین در همان اوایل با شکست مواجه شدند .....  

تمام جواب من از دریچه ی عقلی و شخصی خودم نوشته شود ....حقیقتا نه میتونم به جایی استناد کنم نه کتابی در تائید گفته هام معرفی کنم ...

 

نظرات 3 + ارسال نظر
مرمر جمعه 24 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:21 ق.ظ http://marmosh.blogfa.com

سلام.ممنون از اینکه نظر من رو درج کردید و امیدوارم از نظات دیران ر این خصوص استفاده ببرم.فقط چند جا احتمالا شما نتونستی از ایمیل فینگلیش من رست بخونید یا شاید اشتباه تایپی داشتم..
در اول پاراگراف دوم جمله "قم بنای اسیری" غلطه و "قوم بنی اسراییل" منظورم بوده..
البته چند جای دیگه هم کمبود فعل و اشتباه تایپی هست اما مشخصه و میشه خوند.تنها چیزی که به نظرم باید مشخص میشد همین بود..
باز هم ممنونم.

حسین رهبریان شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:14 ب.ظ

ما باید دست به دست هم بدهیم و فرهنگ سازی کنیم . از خودمان شروع کنیم بعد خانواده بهد بچه های کوچکتری که می شناسیم از نسل بعد ما آنها را حداقل درست بار بیاوریم که انها راه ما را ادامه بدهند....

مهر یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:43 ق.ظ http://doayam.blogsky.com

سلام واقعا هر چه میکشیم از نادانی و جهالت است!

من شما را دعا میکنم شما هم مرا دعا کنید!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد