کاروانسرای مادر شاه :

  

       کاروانسرای مادر شاه :

 

روز جمعه مورخ ۱۴ تیر به سمت کاروانسرای که در ۳۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد، رفتیم و من هم عکس های زیادی گرفتم و    

                                

                                                

 

                             

همچنین تصمیم گرفتم که در این پست به این کاروانسرا که اطلاعات کمی هم در اختیار است ،بپردازم. .گوشه گوشه های بناهای تاریخی ماجراها دارند و حرف ها برای گفتن دارند. اما افسوس که دیوارها خاموشند،که بتواند تلاش چندین ساله و کار عظیم معماران و هنرمندان را بیان کند.  

   در زمان شاه عباس کاروانسراهای زیادی ساخته شده است و سیاحان زیادی از این بناها یاد  کرده اند . این کاروانسرا هم که شاه عباس اسم آن را مادر شاه گذاشته است و گویند که برای مادر خود ساخته است و این کاروانسرا با کمبود بودجه مواجه شده است و در معرض اجاره قرار گرفته است . که بتوانند هزینه های آن را تامین کنند.

کاروانسراها به دو دسته تقسیم می شدند :

۱. کاروانسراهای درون شهری                     ۲ . کاروانسراهای برون شهری

و واژه کاروانسرا، مشتق از کاروان یا کاربان به معنی گروه مسافران ( قافله ) است که گروهی مسافرت می کردند . کاروان سراهای بیرون از شهر ، نقش اسکان موقت و استراحتگاههای بین راه را داشت .

    

                     

نظرات 4 + ارسال نظر
زئوس چهارشنبه 19 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:55 ق.ظ

سلام
ببخشید شما که تاریخ مینویسید میشه به سوال من جواب بدید؟ یا یه منبع به من معرفی کنید تا جوابمو پیدا کنم
با اینکه شکافته شدن رود نیل که از معجزات حضرت موسی است به طور قطع یقین اتفاق افتاده
اما چرا در کتابهای تاریخ مصر هیچ اشاره ای یه این موضوع نشده
من کتاب های زیادی رو مطالعه کردم اما....
خوشحال میشم کمکم کنید تا جواب رو پیدا کنم

سلام و درود فراوان ...
دوست عزیز شما اگر کتاب تورات را هم مطالعه کنید خواهید دید که گذر حضرت موسی از رود نیل را در آن شرح داده است . و فیلم ده فرمان هم ببینید . ومن در دوران دانشجویی تورات را به زبان اصلی خواندم و تیتری تحت عنوان گذر از رود نیل مصر آمده بود .
امیدوارم به جواب سوال خود رسیده باشید و ممنون از حضور سبزتان .
بدرود ....

آشنای غریبه جمعه 21 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:22 ب.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

سلام الیما جان
دو روز پیش برات کامنت گذاشتم که با پیشرفت تکنولوژی، ناگهان اینترنت قطع شد که متوجه شدم ای داد بیداد همه چیز پرید..
از شنیدن دو اسم از شاهان ایران یه احساس خوبی بهم دست میده، یکی شاه عباس با اون آبادانیهایی که برای ایران داشته (مخصوصا شهر شما) و یکی کریمخان زند... البته بابا بزرگ خودم،‌توی صدر جدول باید قرارش بدم، اما چون خیلی ازش نمیدونم بی خیالش میشم (منظورم یعقوب لیث صفار)

سلام و درود بر تو تاریخ دوست عزیز ...
در مورد شاه عباس که برای هنر و معماری اصفهان تلاش کرد و یکی از بزرگترین تجار ابریشم بوده است ولی وقتی که تاریخ را می خوانی به موارد دیگری را هم بر میخوری و بهتر است نگاه به تاریخ نگاه خاکستری باشد . کریم خان هم که خودش را پادشاه نمی نامید و او را وکیل الرعایا می نامیدند و یعقوب لیث صفار که نخستین دولت نیمه مستقل را بعد از حمله ی اعراب به ایران را تشکیل داد و آدم بلند پروازی بود. بدرود ........................

آشنای غریبه شنبه 22 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:51 ب.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

گفتم،........ بلند پروازیم به کی رفته ، حالا متوجه شدم ،‌بلاخره نشونی از بزرگان در من مونده
ممنون

فرشاد یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:12 ق.ظ

سلام
همین!!!!!
بنزین لیتری ۴۰۰ تومن سوزوندی برا این ۴ تا خط و ۲-۳ تا عکس!!!!
بیشتر مینوشتی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد