انقلاب مشروطه :

 

 

پاسخ آقای حسین رهبریان :   

 

مسلما تا وقتی که در ملتی کتاب ، مدرسه ، روزنامه ، انجمن ، مناظره و گفتگو و آزادی بیان رواج چندانی ندارد نمی توان گفت که آن ملت مردم آگاهی هستند. بنابراین مردم ما در سال 1285 که آگاهی دقیقی از تاریخ کشورشان ، مذهبشان ، کشور های همسایه و اروپا نداشتند را از ردیف کشور های عقب مانده می نامم   . اما با این وجود نباید بگوئیم که مشروطه

برای ایران زود بود . ما از مشروطه نباید توقع زیادی داشته باشیم . کاراصلی مشروطه این بود که استبداد را محدود و مشروط و پاسخ گو کند . مشروطه آمد قدرت شاه و دولت را از طریق مجلس ملی و قدرت مجلس ملی و حکام محلی را از طریق انجمن های ایالتی و ولایتی محدود کرد . به نظر من این سیستم  تا حد زیادی سعی کرده است که آزادی و استقلال فرهنگی و اقتصادی  را که حق طبیعی هر ملتی است را به مردم  بدهد . بنابراین همینکه مشروطه سعی کرد که برای مردم تعیین تکلیف نکند ، خود دستاورد بزرگی بود . حال اگر در اینجا سوال شود که آیا مردم ما صلاحیت این را داشتند که خود را اداره کنند ؟ در پاسخ باید گفت بله آنها زندگی خودشان را در حد توانائی خودشان اداره می کنند ولی با چه درجه و سطحی این دیگر به مشروطه مربوط نیست ؛ خواه بی سواد باشند ، خواه با سواد . وظیفه مشروطه این است که به مردم آزادی و امنیت دهد همین و بس .  اما آنچه که در مشروطه اتفاق افتاد که به نظر من موجب شکست موقت این جنبش شد چیزی بدتر از قبل مشروطه را به وجود آورد  . ما در مشروطه نه تنها مردم  به آزادی نرسیدند بلکه روز به روز سیستم قانون به سوی استبداد دولتی و تمرکز گرائی رفت که البته خواسته و ناخواسته بود .  خواسته از این جهت که طبقه ی  ملاکین و اشراف زورشان به طبقه ی متوسط رسید و پیروز شدند . و ناخواسته از این جهت که شرایط جهانی یعنی جنگ جهانی اول و رقابت روس و انگلیس  که قرارداد 1907 و 1915 را با هم امضا کردند باعث شد که  ایران به بحران کشیده شود به خصوص که سالها ایران در اختیار اشغالگران بود .   اینها می تواند دلایلی باشد که پدران مشروطه نتوانند به  آرمانهای خود برسند .

 

نظرات 8 + ارسال نظر
فرشاد شنبه 6 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:29 ب.ظ

سلام

از نقش زیتون در تاریخ مشروطه و تحولات این گیاه پر استفاده پس از حمله تازی هاو حمله مغولها و انقلاب 57بنویس
میگن شعبون بی مخ برا سرنگونی مصدق 2 تا کاسه زیتون از همون کاسه ها که بلدی قایم کنی ,خورده بوده
زیتونی باشی

ققنوس/سلیمانی دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:19 ب.ظ http://khiaraji.blogfa.com/

درود...
عید سعید فطر مبارک. عبادت‌ها و طاعاتتان هم مورد قبول درگاه حضرت دوست.
ایام عزت مستدام[گل]

زهرا امامی دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:15 ب.ظ

درود الهه جان.خشنودم که همچنان جاری هستی...

آشنای غریبه پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:26 ب.ظ http://www.parsnarsis.blogsky.com

سلام
این شعار مخصوص الیما خانم: تا به من سر نزنید به شما سرنمی زنم
واقعا که ......
اصلا سررشته ای از تاریخ ندارم وگرنه دوست داشتم یه چیزی بنویسم که بترکونه

مرمر جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:33 ق.ظ http://www.marmosh.blogfa.com

سلامخانم باقری..خسته نباشید.

با این نظر تا حد یموافقم..ملتی که هیچ آزادی ندارد سطح آگاهیش بالا نیست و انتظار این کارها را نباید داشت.. به نظر من مشروطه برای ایران زود بود..و دلیل شکستش هم خیلی چیزها من جمله مسئله دین بود!!!(اینها همه نظر شخصی و بدون مطالعه تایخیست ببخشید)

موفق باشید

زهرا امامی جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:11 ب.ظ

درود الهه جان.چه کردی ییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی...پادشاه فصل ها پاییز....بی صبرانه منتظر عکس های بی نظیرت هستم .

زهرا امامی جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:40 ب.ظ

در ضمن میلت نرسیده.

مسعود جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:09 ب.ظ http://masood-md.blogfa.com

دوست گرامی سلام
از اینکه به دلیل مشغله مدتی نتوانستم به وبلاگ شما سر بزنم عذرخواهی می کنم
پایدار باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد