مهاجرت های اقوام های مختلف :

 در طول تاریخ ایران که مهاجرت هایی مثل : مهاجرت آریایی ها ، یونانی ها ، اعراب ، ترک ها و مغول ها و تا تارها را  داریم ، کدام یک از این مهاجرت ها تاثیر گذارتر و پایایی بیشتری را داشته است ؟ !

 

سرزمین ایران ، در طول تاریخ چند هزار ساله ی خود ، شاهد هجوم و یا مهاجرت اقوام مختلفی بوده است : آریایی ها ، یونانی ها ، اعراب و بالاخره مغولان .

از نگاه من ، هجوم اعراب به ایران از پایایی بیشتری برخوردار بوده است ، چرا که آمدن آن ها ، تغییر مذهب رسمی این سرزمین را در پی داشت . مذهبی که روحانیونش ، پایگاه مردمی خویش را از دست داده بودند و در پی مذهبی بودند تا برای آنان ، چیزی  را به ارمغان آورد که در پی  آن بودند . { مشخصا برابری با اغنیا و روحانیون این مذهب } از طرفی مذهب جدید برای کوچکترین اموردستور داشت و شاید یکی از دلایل دیگر پذیرفتن ، همه جانبه بودن آن بود .

از زمان آمدن اعراب  تا به امروز ، این مذهب و به معنای خاص کلمه ، اسلام بوده است که حکومت کرده است . حتی مغولان بعد از استقرار یافتن در این سرزمین ، کم کم به این مذهب روی آوردند . همین طور حکومت های بعد از مغولان که از بارزترین آن ها می توان صفویه را نام برد . چنان که جملگی با نام ائمه حکومت کردند . مذهب جدید حتی بر زبان مردمان این سرزمین ، تاثیر گذاشت . گرچه به طور کامل ، زبان عربی جایگزین فارسی نشد اما زبان فارسی دوره ی ساسانیان دستخوش تغییرات زیادی شد . چنان که ایرانیان ناگزیر شدند برای حفظ زبان خود به زبان اشاره ، روی آورند . { لفظ عجم در این زمان به ایرانیان اطلاق می شد . } امروزه اما کلمات عربی وارد زبان فارسی شده است چنان که جدایی آن ها از زبان فارسی غیر ممکن می نماید . اما دلایل ماندگار بودن اعراب ، تنها مذهب بوده است چرا که اعراب هیچ نکته ی درخشانی در کارنامه ی خویش ندارند . استفاده و البته در بسیاری موارد ، سوء استفاده از مبانی مذهبی .

سلسله ی صفویه ، ید طولایی در این امر دارد . گر چه ویژگی های مردم یک سرزمین نیز در این مورد حائز اهمیت است . اساسا مردم این سرزمین ، مردمی هستند با باورهای مذهبی ، اندیشه های پررنگ قضا قدری . چنان که باورهای مذهبی که گاه جای خود را به خرافه گرایی نیز داده اند ، در کوچکترین امور زندگی آن ها ساری است . بنابراین در وهله ی اول : مذهبی که تمامی نداشته ها را جبران می کند و در وهله ی  دوم : مشخصه های مردم  یک سرزمین ، باعث پایایی اموری از این دست می شوند .

نظرات 3 + ارسال نظر
مستند « مردی میان گرگ‌ ها » جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:18 ب.ظ

مستند « مردی میان گرگ‌ ها »
http://shoop.ir/?num=1242412131
این مستند فوق‌العاده زیبا و واقعی رو با کیفیت فوق HD ببینید.

مسعود شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:11 ب.ظ

دوست عزیز سلام
نظریات شما را خواندم و بهره گرفتم فقط نکته ای که به نظر من رسید اینست که جایگزینی واژه دین به جای مذهب بر غنای نوشته شما خواهد افزود چون معمولا واژه مذهب برای افتراق شاخه های مختلف یک دین به کار می رود مثل مذهب تشیع و تسنن که از مذاهب دین اسلام هستند.
شاد باشی

زهرا امامی شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:11 ب.ظ

به به می بینم که آپ کردین به مدد باری تعالی!!!!!!!گر چه این شکلی آپ کردن قبول نیست ولی خب چون الآن گرفتاری و اینا اغماض فرمودم.تا بعد..................

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد