زنان بزرگ :

 

بی تردید ، زنان در طول تاریخ ، چون آینه های جادویی بوده اند ، که مردان را چند برابر اندازه ی واقعی خویش نشان داده اند .  (( ویرجینیا وولف ))   

 

صدیقه دولت آبادی : نویسنده و روزنامه نگار و از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود .  در سال 1261شمسی به دنیا آمد. او در سال 1281 « مکتب خانه شرعیات » را تاسیس و « شرکت خواتین اصفهان » را بنا کرد. او در سال 1340 درگذشت.   

 راضیه شعبانی در سال 1304 در شهر تبریز به دنیا آمد. او از نخستین زنان زندانی سیاسی در تاریخ معاصر ایران به شمار می رود. هنگامی که او را دستگیر کردند هنوز زندان جداگانه ای برای زنان وجود نداشت.  

دکتر کحال نخستین چشم پزشک زن ایران و اولین صاحب امتیاز مجله ای زنانه به اسم « دانش » بود.   

 اعظم روحی آهنگران ، زهرا آقائی قلهکی ، منیژه اشرف زاده کرمانی ، از نخستین زنان زندانی سیاسی در تاریخ معاصر ایران بودند که به جوخه اعدام سپرده شدند. 

بی بی خانم استرآبادی اولین زنی است که

در ایران به تاسیس مدرسه دخترانه اقدام کرد. او در سال 1324 قمری مدرسه « دوشیزگان » را تاسیس کرد که به دلیل اعتراض سنتگرایان مدرسه تعطیل شد. اما او دوباره با بهتر شدن شرایط مدرسه را تاسیس کرد. 

روح انگیز سامی نژاد در اولین فیلم ناطق ایرانی به نام « دختر لر » نقش ایفا کرد موجب خشم همسر و پدر قرار گرفت. سرانجام در روستائی در حوالی بجنورد به آموزش کودکان پرداخت. 

زندخت شیرازی در سن 18 سالگی « مجمع انقلاب نسوان » را در شهر شیراز بنا نهاد. او در سال 1310 نیز مجله « دختران ایران » را به چاپ رساند. 

فاطمه سیاح اولین زنی بود که در ایران به مقام استادی رسید. او به زبان های آلمانی ، فرانسه و رومی تسلط داشت. او اولین زنی بود که با هیئتی برای شرکت در جامعه ملل به ژنو رفت. 

ظفردخت اردلان اولین نماینده ایران در کمیسیون زن سازمان ملل متحد در سال 1340 بود. او در سال 1330 مجله « آزادی زنان » را منتشر کرد. 

مریم اردلان اولین فارغ التحصیل مدرسه بیت ئیل در سال 1290 بود. او در شهر سنندج در منزل شخصی اش مدرسه کوچکی برای دختران تاسیس کرد و در سال 1317 مدیر هنرستان دختران شد.او در سال 1345 درگذشت. 

قدسیه حجازی در سال 1297 به دنیا آمد برای اولین بار در سال 1344به عنوان وکیل در محکمه ای به دفاع از یک متهم پرداخت. 

نیره سعیدی اولین زنی است که جایزه یونسکو را از آن خود کرد. او شاعر و نویسنده و مترجم بود و مدتی نماینده مجلس بود.  

محترم اسکندری در سال 1274 متولد شد . او از « بنیانگذاران جمعیت نسوان وطنخواه » بود . این انجمن از اولین انجمن های زنانه ای است که در ایران شروع به فعالیت کرد. 

اشرف وحیدیان کاپیتان اولین تیم ملی والیبال زنان ایران و نیز اولین بانوی سرپرست تیم ملی دختران در بازی های آسیایی بانکوک و بازی های آسیایی تهران است. 

ماهرخ گوهرشناس در سال 1288 قمری در تهران به دنیا آمد. او در انقلاب مشرطیت با همفکران خود جمعیتی برای احقاق حقوق زنان ایجاد کردو نیز مدرسه « ترقی بنات » را دور از چشم شوهرش تاسیس و اداره کرد. هنگامی که رازش بر شوهرش برملا شد ، شوهر بر سر و سینه اش کوبید و گفت : « در آن دنیا اگر پدرت از من بازخواست کرد که چرا گذاشتی دخترم به کار خلاف دین و تقوی بپردازد چه جوابی به او بدهم ؟ » او در سال 1317 در گذشت. 

ماه سلطان امیر صحی در سال 1252 شمسی به دنیا آمد . او از اولین اعضای جمعیت زنان مشروطه طلب تهران بود. او مدرسه « تربیت نسوان » را بنا کرد که تابلوی این مدرسه چندین بار توسط مخالفان سنگسار شد. او در تظاهرات « انجمن مخدرات وطن » که یکی از اولین انجمن های زنانه ایران است ، پرچم یا مرگ با استقلال را به دوش می کشید. 

طوبا آزموده در سال 1257 به دنیا آمد . او در سال 1286 شمسی در شرایطی سخت دبستان دخترانه « ناموس » را که بعد از مدرسه « دوشیزگان » دومین مدرسه دخترانه در ایران بود تاسیس کرد. او در سال 1315 درگذشت. 

عفت تجارتچی اولین زن داوطلب آموزش خلبانی بود که در سال 1319 اولین پرواز مستقل خود را انجام داد.

وارتو تریان از اولین زنانی است که روی صحنه رفت ودر نمایشنامه های اجتماعی و سیاسی بازی کرد. 

فروغ آذرخشی در سال 1283 شمسی متولد شد. او در خانه شخصی خود اولین مدرسه دخترانه را در مشهد به نام مدرسه « فروغ » تاسیس کرد. او موسس اولین دبیرستان دخترانه در مشهد نیز بود. او در آذرماه 1342 درگذشت.

عفت الملوک نحوی برای اولین بار در ایران در سال 1302 هنرستان صنعتی برای دختران تاسیس کرد. 

 

جمیله رشدیه دختر حاج میرزا حسن رشدیه در سال 1288 به دنیا آمد. او در سال 1320 اولین کودکستان را در ساری و بابل تاسیس کرد. در سال 1324 در تهران کودکستان و دبستان « رشدیه » را افتتاح کرد. او اولین « پانسیون دخترانه » را برای دختران دانشجوی شهرستانی در تهران ، تاسیس کرد. جمیله رشدیه در سال 1361 درگذشت.  

درة المعالی در سال 1322قمری مدرسه مخدرات را که یکی از اولین مدارس دخترانه است تاسیس کرد. او در سال 1302 شمسی مدرسه دیگری به نام « درة المدارس » تاسیس کرد. 

 

فخر آفاق پارسای در سال 1275 شمسی به دنیا آمد. او دور از چشم پدرش به مدرسه دوشیزگان وطن می رفت و درس می خواند. بعد از ازدواج و سکونت در مشهد ، مشغول تدریس شدو مجله « جهان زنان » را منتشر کرد. به واسطه مقاله هایی که می نوشت ابتدا تهدید و سپس به قم تبعید شد. او پس از دو سال تبعید به عضویت « جمعیت نسوان وطنخواه » درآمد. 

شیرین عبادی در سال 1326 متولد شد. او از نخستین زنان قاصی در ایران است. او از بنیانگذاران « انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران » است.شیرین عبادی نخستین زن ایرانی است که جایزه نوبل برای صلح را در سال 2003 گرفت. 

هما محمودی از پیشروان جنبش زنان ایران ، نویسنده و شاعری توانا بود. او با نوشتن مقالات تند و عصیانی به دفاع از حقوق زنان می پرداخت.

صبا گو به مردان ایرانیان

به اولاد ساسان و نسل کیان

که داده شما را هما این پیام

اگر مرد باشی بخوانش تمام

که هان ای جوانان و نام آوران

زنان هم ز نسل کیانند هان

اگر زن نبودی کیا هم نبود

ز تخت و ز تاجش نشان هم نبود

اگر مرد بهتر بدی از زنان

مسیحا ز مرد آمدی در جهان

ز مرد آن زمانی که گشتی جدا

نبودی مگر قطره ای کم بها

زنت پرورانید و انسان نمود

 

پ. ن. :  قابل توجه ی آقایونی که می گویند : خانم ها ناقص العقل هستند . ولی از یاد برده ایم ، زنان بزرگی چون : صدیقه دولت آبادی – افضل وزیری    قره العین و ... چه بسیار زنانی که به خاطر فعالیت های اجتماعی – فرهنگی و سیاسی خود در طول تاریخ رنج ها و مشقت های فراوانی را کشیده اند.....

نظرات 13 + ارسال نظر
آمنه یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 07:38 ب.ظ http://www.gahanbar77.blogfa.com

سلام .ببخشید از اینکه دیر جواب دادم ! نشریه زبان زنان در این مورد از منابع اصلی است و کلا روزنامه ها و نشریات زنان آن عصر .اگر موردی دیگر را یافتم برایتان کامنت می گذارم .

بیخودی ها یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:44 ب.ظ http://bikhudiha.blogsky.com/

سلام دوست عزیز !
ممنون از حضور گرم و سبز و مهربونتون .
پست واقعأ عالی ای بود . اززمان رضاخان زنان تلاش زیادی کردن برای نجات از خفقان و رسیدن به آزادی و دانش و علم و ادب . اما بیشتر اونها با مجازات های وحشتناک و غیرمنصفانه ای روبرو شدن . من کتابی خوندم راجع به زنان آزادیخواه ایران . نهایت درد دراین کتاب خلاصه شده بود .
درمورد آخرین پستم باید عرض کنم کمی مشغله ی کاریم و همچنین درس و دانشگاه بیشتر فرصت هام رو ازم گرفته . درضمن نوشتم فعلا آخرین پستمه . یعنی ممکنه دیر آپ کنم . دیر میام برای نوشتن اما میام .
بازم مرسی از حضورتون .

آرزو دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 03:51 ب.ظ http://anahita718.blogfa.com/

مطلبتون خیلی جالب و خواندنی بود . ممنونم که وبلاگ من سر زدید.امیدوارم پیروز و سربلند باشید.

افی بینشونه دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:15 ب.ظ

ما ها ستاره داریم... اما توی دل همدیگه...دیدی چه زود هم را دیدیم اما ناخواسته-گویی ستاره هامون به هم چشمک میزدن..

ماهور پنج‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:11 ق.ظ

خوندمت هم کلاسی دیروز..........

یوتاب (بانوی ایران زمین) چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:29 ق.ظ http://banooiranzamin.blogfa.com/

درود بر شما
استفاده کردم. موفق باشید

جری یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:45 ق.ظ

بابا باهمین چیزا حال کنید به جای اینکه فکر کنید وسطح اخلاقیاتتون!رو بالاببرید
البته خب بهتراز غیبت کردنه!!!

emitis جمعه 28 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:29 ب.ظ http://www.sarzamineman7.blogfa.com

ممنونم

زهرا یکشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:43 ق.ظ http://hamechiztayas.blogfa.com

سلام باریک مطلب خوبی بود اونهایی هم که میگن زنا ناقص العقلند خودشونن جدی میگم میدونی چرا ؟ چون کتابهای روانشناسی نمیخونن مثل:روانشناسی شخصیت مکه ای بوکشم هست نوشته امیر حسین مژگانه

مریم جمعه 27 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:08 ب.ظ http://badorgoodgirl.persianblog.ir

سلام.من خیلی اتفاقی وارد این سایت شودم حتما یه سر از وبلاگه من بزن خوشت می یاد

حدیث یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:26 ق.ظ

سلام از این مطلبتون خیلی استفاده کردم. ما گروهی هستیم که در رابطه با زنان مطالعه گسترده ای آغاز کردیم.خواهش میکنم اگر مایل به تبادل اطلاعات هستید برای ما میل بزیند.

خدایارتون

مسلم پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:08 ب.ظ

سلام من به عنوان ی مرد از حضور و بودن این زنان کوشا و ناب و عمیق به خودم می بالم بنظرمن محدودیت مادر خلاقیت هاست زنان با دلایل مختلف محدویت دارند و این ی فرصته براشون لطفا کتاب یوحنا پاپ مونث اثر دونا کراس و رمان دختر فاجعه و جنس دوم سیمون دوبوار و خواب زن چپ است را بخونید عالی اند برا درک بهتر خودتون

یاسمین شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:31 ب.ظ http://jasminthegirl.blogfa.com

من شما را لینک کردم امیدوارم شما هم من را لینک کنید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد