امینه :

امینه اقدس :

اونخستین زن ایرانی است که بدون شوهر و برای معالجه به خارج از ایران سفرکرد.

امین اقدس یا امینه اقدس عمه غلامعلی خان ملقب به عزیزالسلطان است که به ملیجک شهرت داشت و پسری از منطقه کردستان بود . ناصرالدین شاه به او بسیار محبت داشت. عمه او کنیزی بود که بعدها جزو سوگلی های شاه درآمد. اعتمادشاه به او به آن میزان بود که خزانه داری مخصوص شاه به او سپرده شد و به همین سبب "امین اقدس" نام گرفت.

این سوگلی ناصرالدین شاه به دلیل بیماری چشم ، بینایی خود را از دست داد و معالجات دکتر دیکسون انگلیسی، موثر واقع نشد و دو چشم پزشک ایرانی میرزا ابوالقاسم نایینی و میرزا محمدحسین کحال عراقی برای معالجه به بالین او دعوت شدند. گفته شده است این سیاست برای دورکردن مسئولیت از پزشکان خارجی و مقصروبی دانش نشان دادن پزشکان ایرانی به اجرا در آمد. وگرنه پیشتر چشم این سوگلی شاه از بینایی بی بهره شده بود.

اما شاه تصمیم گرفت که امین اقدس را برای عمل جراحی راهی فرنگ کند و به همین منظور در سال 1268 امین اقدس با هیاتی به ریاست « سعدالسلطنه » حاکم قزوین و میرزا حسین کاشی پزشک مخصوص راه وین پایتخت اتریش را پیش گرفت و بی نتیجه بازگشت.

او نخستین زن از حرمسرا بود که تا آن تاریخ بدون همسرش از ایران خارج می شد . ***

 

*** برگرفته شده از کتاب ؛ اولین زنان ؛ عذرا دژم .

 

نظرات 9 + ارسال نظر
آشنای غریبه شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:56 ب.ظ http://parsnarsis.blogsky.com

سیلام
ما اومدیم البته خارجه نبودیم
این امینه خانم ، پاک زد توی کاسه کوزه بساط من، تا الان معرکه گرفته بودم که احتمالا در این یه مورد، من نخستین هستم...

مرمر شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:37 ب.ظ

سلام الهه جان از مطلبت استفاده کردم مرسی

شما چرا وبلاگت لینک تماس با من نداره که برات خصوصی کامنت بذاریم!؟!!

نا تمام یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:41 ب.ظ

سلام الهه جان.اتفاقن می خواستم بپرسم کار دفاعت به کجا رسیده....امید دارم که بیام......امتحان ما هم جمعه س.ممنون که همچنان خبر رسانی می کنی! می بینم که جو سال های مشروطه تو رو هم گرفت!!!!!! عاشقشم اینو!

نا تمام یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 06:01 ب.ظ

میلم قاطیه برات اون چیزی که خواستی رو بفرستم.به زودی می فرستم.تو دلت داری می گی: خنگول صد بار گفتم چه جوری تو بلاگم خصوصی بنویسی.نه؟؟؟؟ حالا امتحان می کنم!

یاغی مغموم. دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:00 ق.ظ

با درود.دوست خوبم خوشحالم که سلامتی و هنوز نای سخن گفتن داری.موضوعاتت بسیار جالب علمی و ............مرا که خیلی گرفتن.دوست خطابت کردم چون تو را یک دوست میدانم.از سالها ÷یش که تو یک دوست بودی و من برایت یک غریبه.آرزوهایت نزدیک.موفق باشی.....

زنده هستم به همین نوشتن ؛ همین آرامش هزار بار جریمه نوشتن...
ای غریبه کاش خودتان را معرفی می کردید !!! که دوستمان را از دشمن تشخیص می دادیم .....

آمنه ابراهیمی چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:35 ب.ظ

سلام دوست عزیز .
استفاده کردم .چهره ی زن در تاریخ ایران پر ابهام است .زیر تاریخنگاری مردانه گمشده .پرتوافکنی روی این چهره ی گرد و غبارگرفته یکی ازاصلی ترین وظایف یک مورخ زن علاقمند است .موفق باشی.

فتانه پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:36 ق.ظ http://manham.blogsky.com/

سلام وبلگتون خیلی خوبه ومن خیلی استفاده می کنم به دودلیلی یکی اینکه در مورد تاریخ است و مدتی است من تاریخ می خونم.وبعد اینکه درمورد مسائل زنان است که خیلی برای من چذاب است.ما یک وبلاگ گروهی داریم که درمورد تجربیات زنانه ی مان نوشتیم خوشحال می شیم به ما سربزنید.

محمدحسن سلیمانی جمعه 30 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:08 ق.ظ http://khiaraji.blogfa.com/

کلمه‌ها را دوست ندارم

وقتی می‌شود

با چشم‌ها گفت

از دست‌ها شنید
.......................................
در عصری که با خلق شخصیت افسانه ای «امینه» در سریالی که تحریف تاریخ مشروطه این سرزمین را هدف گرفته است، مطلب کوتاه و در عین حال جامع شما در خصوص "امین اقدس" همسر مورد علاقه ناصرالدین شاه می‌تواند پاسخی به جا به این دستکاری‌های عمدی و شبیه‌سازی‌های ناشیانه تاریخ معاصر ایران باشد. دست مریزاد

شیرین شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:53 ب.ظ http://http:/www.parkhideh.blogfa.com

درووووووووووووووووود عزیز خوبی؟
مدتی بود که سراغ اینترنت نیامده بودم.
فکر کنم درباره این خانم هم برای اعتماد ملی خدا بیامرز مطلب نوشتم. به هر حال دست مریزاد.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد