رمز موفقیت در این برهوت :

در کتاب حاجی‌آقا نوشته صادق هدایت (1945)،حاجی به کوچک‌ترین فرزندش درباره نحوه کسب موفقیت در ایران نصیحت می‌کند:

توی دنیا دو طبقه مردم هستند؛ بچاپ و چاپیده؛ اگر نمی‌خواهی جزو چاپیده‌ها باشی، سعی کن که دیگران را بچاپی! سواد زیادی لازم نیست، آدم را دیوانه می‌کنه و از زندگی عقب می‌اندازه! فقط سر درس حساب و سیاق دقت بکن! چهار عمل اصلی را که یاد گرفتی، کافی است، تا بتوانی حساب پول را نگه‌داری و کلاه سرت نره، فهمیدی؟ حساب مهمه! باید کاسبی یاد بگیری، با مردم طرف بشی، از من می‌شنوی برو بند کفش تو سینی بگذار و بفروش، خیلی بهتره تا بری کتاب جامع عباسی را یاد بگیری! سعی کن پررو باشی، نگذار فراموش بشی، تا می‌توانی عرض اندام بکن، حق خودت را بگیر! از فحش و تحقیر و رده نترس! حرف توی هوا پخش می‌شه، هر وقت از این در بیرونت انداختند، از در دیگر با لبخند وارد بشو،فهمیدی؟ پررو، وقیح و بی‌سواد؛ چون گاهی هم باید تظاهر به حماقت کرد، تا کاربهتر درست بشه!... نان را به نرخ روز باید خورد! سعی کن با مقامات عالیه مربوط بشی، با هرکس و هر عقیده‌ای موافق باشی، تا بهتر قاپشان را بدزدی!.... کتاب و درس و اینها دو پول نمی‌ارزه! خیال کن تو سر گردنه داری زندگی می‌کنی!اگر غفلت کردی تو را می‌چاپند. فقط چند تا اصطلاح خارجی، چند کلمه قلنبه یاد بگیر، همین بسه!!!!

پ. ن. : مدتی مثنوی تأخیر شد و به اندازه ی حرف هایی که نمی شد گفت ،باید سکوت می کردم......

نظرات 7 + ارسال نظر
شیرین دوشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:10 ب.ظ

دروووووووووووووووووود
سکوت چه ربطی به ننوشتن داره ها؟؟؟
این چیزی که نوشتی برای امروز ما بسیار صدق میکنه. جامعه ای پر از ریا که خودمون اونو درست کردیم و همش غرشو میزنیم.

سینا سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:02 ب.ظ http://delsaz.mihanblog.com

سلام دوست من ... خوشحالم که بعد از مدتها نوشتی اما خوب مطلب بسیار غمبار و البته واقعیتی تلخ رو نوشتی ...و صادق هدایت ... به قول استاد عزیز و دوست داشتنیمون دکتر البرز اول صادق هدایت شید بعد خودکشی کنید نه اینکه خودکشی کنید تا هدایت بشید ... ادم نگاههای ژرف این مرد رو میبینه و می خونه و می فهمه چی کشیده و چرا آثارش اینگونه هست و چرا آخرش اونطوری شد ......... بازهم ممنون بهروز باشی

سینا پنج‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:52 ق.ظ http://delsaz.mihanblog.com

راستی یه کتاب هم کوچک علی لیلاز نوشته به اسم حاجی آقا کتاب داستان کوتاهیه و داستان بدی هم نداره به نظرم پیدا کنی و بخونیش خالی از لطف نباشه داستان حاجی آقایی که برای گرفتن یک زن دوم به چه روزی می افته ... بخون جالبه

آمنه شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:53 ب.ظ

سلام الهه جان خوبی ؟ کجایی ؟ چه خوب شد که مطلب گذاشتی . از اون مطالبییه که دل آدمو به درد میاره ! واقعیت تلخی است این بحران اخلاقی عمیق !امیدوارم روزهایت به شادی باشه .

سینا جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:49 ق.ظ http://delsaz.mihanblog.com

سلام ... ممنون دوست من که با نظراتت شرمندم میکنی.... شاد باشی

گروه تاریخ پژوهان چهارباغ شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:07 ق.ظ http://charbagh.blogfa.com

منشور حقوق بشر کوروش به زادگاه خود ایران وارد شد
منشور حقوق بشر کوروش پس از مدت ها انتظار و برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بامداد امروز جمعه 19 شهریورماه با تدابیر خاص امنیتی از موزه بریتانیا به زادگاه خود ایران وارد شد.

/Mohammad یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:09 ب.ظ

jaleb bood

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد