کویر:

 

 عمرم گهی به هجروگهی درسفرگذشت  

  طومارعمرمن همه دردردسرگذشت  

  

 در این پست می خواهم به گزارشی تصویری از سفری که به آران و بیدگل - نوش آباد و کویر مرنجاب رفتم به آن بپردازم .

ناگفته های کویر فراوان است .

علاوه بر این که (( چشمها را باید شست )) کفشها را هم باید در آورد .چند ساعت پیاده روی روی ماسه های روان دشت کویر با پاهای برهنه و همزیستی نزدیک با ستارگان احساس توصیف نشدنی در آدم ایجاد می کند . سکوت در کویر معنا می کند ...  و هم چنین شتر سواری در کویر که قابل توصیف نیست . البته با دیدن شتر ضرب المثل هایی هم به یاد می آوریم که شترسواری  دولا دولا نمی شود و دور از شتر بخواب و خواب آسوده ببین .

    

                             

     

                                                  ماسه های روان

 

آثار بازدید شده در شهر آران و بیدگل :   

 

 امامزاده محمد ابن علی ابن ابیطالب » معروف به

ادامه مطلب ...

زنان بزرگ :

 

بی تردید ، زنان در طول تاریخ ، چون آینه های جادویی بوده اند ، که مردان را چند برابر اندازه ی واقعی خویش نشان داده اند .  (( ویرجینیا وولف ))   

 

صدیقه دولت آبادی : نویسنده و روزنامه نگار و از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود .  در سال 1261شمسی به دنیا آمد. او در سال 1281 « مکتب خانه شرعیات » را تاسیس و « شرکت خواتین اصفهان » را بنا کرد. او در سال 1340 درگذشت.   

 راضیه شعبانی در سال 1304 در شهر تبریز به دنیا آمد. او از نخستین زنان زندانی سیاسی در تاریخ معاصر ایران به شمار می رود. هنگامی که او را دستگیر کردند هنوز زندان جداگانه ای برای زنان وجود نداشت.  

دکتر کحال نخستین چشم پزشک زن ایران و اولین صاحب امتیاز مجله ای زنانه به اسم « دانش » بود.   

 اعظم روحی آهنگران ، زهرا آقائی قلهکی ، منیژه اشرف زاده کرمانی ، از نخستین زنان زندانی سیاسی در تاریخ معاصر ایران بودند که به جوخه اعدام سپرده شدند. 

بی بی خانم استرآبادی اولین زنی است که

ادامه مطلب ...

میشل فوکو :

"                  

   

 

 

 " ..  نپرسید که من که هستم و نخواهید که همان که هستم، بمانم ... "  

  

      زندگی و اندیشه ی فوکو در یک نگاه  :   

 

میشل فوکو ، فیلسوف ، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی است . او در 15 اکتبر 1926 در پواتیه فرانسه و در خانواده ی بورژوا بدنیا آمد، فوکو موهای قهوه ای ، بینی بزرگ و چشم های آبی داشت . فوکو از اسم پل میشل خوشش نمی آمد ، چون بچه های شرور اسم اش را پولیشینل ( دلقک ) صدا می کردند ! او اسم اش را میشل تغییر داد و شاید این بیانگر عشق او به مادرش بود که هنگام تولد اصرار داشت که چنین اسمی براو بگذارند . تحصیلات مقدماتی خود را در مدارس محلی به پایان برد، در سال 1945 به پاریس رفت و در کلاس‌های آمادگی برای شرکت در آزمون ورودی " اکول نورمال سوپریور" شرکت کرد، و این آغاز آشنایی فوکو با استادش ژان هیپولیت بود که بعدها تاثیربه سزایی براندیشه او گذاشت . ژان هیپولیت ، فیلسوف هگل شناس فرانسوی ، چند جلسه ای به او درس داد . فوکو عاشق مطالعه ی تاریخ بود ، اما هیپولیت به او نشان داد که : فلسفه می تواند تاریخ را تبیین کند . از سوى دیگر فوکو با کانگیلهم از نزدیک

 

ادامه مطلب ...

معرفی کتاب :

     معرفی کتاب :   

 

تابستان خود را چگونه گذرانده اید ؟؟؟

اول مهرماه که به مدرسه می رفتیم ، موضوع انشایی که به ما می دادند این بود که تابستان خود را چگونه  گذرانده اید ؟؟؟ من هم قصد دارم چند تا کتاب های خوبی که در تابستان خواندم  برای شما دوستان عزیز معرفی کنم ....

 

      جزیره سرگردانی ؛ نویسنده : دکترسیمین دانشور ، ناشر : خوارزمی – تهران .    

  

 

                                

 

      انقیاد زنان ، نویسنده : جان استوارت میل ، ترجمه ی ؛ علاء الدین طباطبایی ، ناشر : هرمس – تهران .     

  

                             

                                              

 

 

 

 

 

ادامه مطلب ...